Inapoi la Cautare

DECIZIE 194 /2020


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 175 alin. (2) din Codul penal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 23.10.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (23.10.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Oana-Cristina Puică│- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Dana-Cristina Bunea.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 175 alin. (2) din Codul penal
, excepţie ridicată de Răzvan Eugen Haritonovici în Dosarul nr. 61.261/3/2010 (2.740/2016) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia I penală şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2508D/2017.

    2. La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei, apărătorul ales, doamna avocat Elena Radu, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul apărătorului autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care solicită admiterea acesteia. În acest sens, arată că Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu ocazia interpretărilor pe care le-a dat dispoziţiilor art. 175 alin. (2) din Codul penal
, a ajuns să legifereze prin includerea în categoria funcţionarilor publici asimilaţi a majorităţii persoanelor care îşi desfăşoară activitatea în mediul privat. Or, nu aceasta a fost intenţia legiuitorului. Astfel, menţionează că, potrivit Expunerii de motive a noului Cod penal, intenţia legiuitorului a fost ca în categoria funcţionarilor publici asimilaţi să fie incluse, pentru a li se aplica sancţiuni mai drastice în cazul săvârşirii unor infracţiuni de corupţie sau de serviciu, numai persoanele care îndeplinesc toate condiţiile prevăzute de textul de lege criticat, condiţii care sunt cumulative, iar nu alternative. O dovadă o constituie faptul că actele normative care reglementează profesiile de notar şi de executor judecătoresc - pe care legiuitorul le menţionează în Expunerea de motive a noului Cod penal - conţin norme exprese în acest sens, fiecare dintre cele două profesii îndeplinind toate condiţiile cumulative prevăzute de dispoziţiile art. 175 alin. (2) din Codul penal
. Nu aceeaşi este însă situaţia funcţionarului bancar dintr-o bancă privată, deoarece nu există o lege care să reglementeze o asemenea profesie, funcţionarul bancar nu este învestit să îndeplinească un serviciu de interes public, nu emite acte de autoritate publică, iar în Clasificarea Ocupaţiilor din România nu se regăseşte o meserie sau o profesie cu această denumire. Mai mult, deşi prevederile art. 117 alin. (3) din Constituţie
 se referă la autorităţi publice care urmează să fie înfiinţate în viitor, s-a ajuns să se considere că Banca Naţională a României, care există încă din perioada în care era în vigoare Constituţia din 1866, ar intra în categoria „autorităţilor publice“ prevăzute de dispoziţiile art. 116
şi art. 117 din actuala Constituţie
, ceea ce este în contradicţie cu intenţia legiuitorului constituant, care, dacă ar fi dorit ca Banca Naţională a României, instituţie deja înfiinţată, să facă parte din categoria „autorităţilor publice“, ar fi indicat-o în mod expres în titlul III din Constituţie
. Cu toate acestea, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit că funcţionarul bancar este funcţionar public asimilat, deşi o astfel de categorie nu a fost avută în vedere de legiuitor, motiv pentru care solicită reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale şi admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, având în vedere argumentele expuse pe larg în notele scrise depuse la dosar.

    4. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume deciziile nr. 601 din 10 octombrie 2019
 şi nr. 661 din 29 octombrie 2019
.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    5. Prin Încheierea din 14 septembrie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 61.261/3/2010 (2.740/2016), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia I penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 175 alin. (2) din Codul penal
. Excepţia a fost ridicată de Răzvan Eugen Haritonovici cu ocazia soluţionării apelului într-o cauză penală în care inculpatul a fost condamnat în primă instanţă pentru complicitate la săvârşirea infracţiunii de delapidare cu consecinţe deosebit de grave, faptă prevăzută şi pedepsită de dispoziţiile art. 295 din Codul penal
 cu referire la prevederile art. 309 din acelaşi cod
, săvârşită în concurs cu o altă infracţiune.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic