Inapoi la Cautare

DECIZIE 192 /2002


cu privire la constituţionalitatea art. 5 alin. (4) din Legea privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.12.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.12.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    (2) În cazul în care comisia nu ajunge la un acord sau dacă una din Camere nu aproba raportul comisiei de mediere, textele aflate în divergenta se supun dezbaterii Camerei Deputaţilor şi Senatului în şedinţa comuna, care vor adopta textul definitiv cu votul majorităţii prevăzute la articolul 74 alineatele (1) sau (2)."

    Prin sesizare nu s-a susţinut neconstituţionalitatea pe fond a conţinutului art. 5 alin. (4) din legea criticata, ci doar faptul ca la acest text de lege, după adoptarea sa în aceeaşi redactare de ambele Camere ale Parlamentului, ulterior s-a operat o completare cu încălcarea unor norme constituţionale referitoare la procedura de legiferare. În consecinţa, Curtea urmează sa examineze numai constituţionalitatea extrinseca a textului de lege supus controlului, fără a se pronunţa cu privire la conţinutul acestui text, prin raportare la dispoziţiile constituţionale.

    Curtea Constituţională, în jurisprudenta sa, având de examinat respectarea procedurii constituţionale parcurse în procesul de legiferare, a reţinut ca "principiul constituţional al autonomiei regulamentare a Parlamentului, instituit prin art. 61 alin. (1) din Legea fundamentală, permite şi, totodată, impune fiecărei Camere în parte, precum şi Parlamentului în ansamblul sau, reunit în şedinţa comuna a celor două Camere, sa stabilească norme proprii de organizare şi funcţionare în vederea îndeplinirii atribuţiilor lor. Cu toate acestea, regulamentele parlamentare nu pot să fie contrare reglementărilor cuprinse în Constituţie, iar autoritatea legislativă nu poate adopta proceduri contrare Legii fundamentale, şi aceasta nici măcar pentru un caz singular şi special" (a se vedea Decizia nr. 104 din 11 aprilie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 16 mai 2001).

    Dispoziţiile Constituţiei referitoare la procedura de adoptare a legilor sunt de stricta interpretare, iar Camerele Parlamentului pot elabora norme proprii pentru aplicarea acestor dispoziţii, norme care nu pot avea un înţeles contrar prevederilor constituţionale şi nici nu pot fi aplicate cu încălcarea acestora. Curtea retine deci ca orice lege sau dispoziţie dintr-o lege adoptată cu nesocotirea sau cu încălcarea dispoziţiilor constituţionale privitoare la procedura de legiferare este neconstitutionala, chiar dacă în conţinutul şi în înţelesul sau textul de lege respectiv ar fi în deplin acord cu Constituţia.

    Art. 76 alin. (1) din Constituţie prevede că iniţierea şi desfăşurarea procedurii de mediere au loc în cazul în care "una din Camere adopta un proiect de lege sau o propunere legislativă într-o redactare diferita de cea aprobată de cealaltă Camera". Aceste prevederi constituţionale au fost în mod corespunzător preluate în art. 126 alin. 1 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 31 ianuarie 2001, respectiv în art. 137 alin. (1) din Regulamentul Senatului, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 2 februarie 2001.

    Curtea constata ca aplicarea acestor dispoziţii constituţionale şi regulamentare, în cazul examinat, s-a făcut cu încălcarea normei constituţionale cuprinse în art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală.

    Raportul comisiei de mediere trebuie să se refere exclusiv la textele proiectului de lege adoptate într-o redactare diferita de cele două Camere ale Parlamentului. În acest caz obiectul de activitate al comisiei de mediere l-a constituit discutarea textelor aflate în divergenta şi adoptarea unuia sau a altuia dintre textele respective ori a unei redactari noi, pentru a fi propuse Camerelor spre aprobare. Comisia de mediere nu îşi poate extinde activitatea asupra unor texte între care nu exista divergenţe, fiind adoptate de către ambele Camere ale Parlamentului într-o redactare identică.

    În aceasta lumina Curtea constata ca textul art. 5 alin. (4) din Legea privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor de interes local, a fost adoptat într-o redactare identică de ambele Camere ale Parlamentului şi, ca atare, nu putea constitui obiect de examinare din partea comisiei de mediere. Întrucât comisia de mediere a examinat şi a modificat textul art. 5 alin. (4) din legea criticata cu încălcarea dispoziţiilor art. 76 alin. (1) din Constituţie, a fost neconstitutionala şi sesizarea Camerelor Parlamentului pentru aprobarea acestei modificări, precum şi adoptarea de către Parlament a textului modificat.

    Pentru aceste motive Curtea urmează să constate ca adăugarea la textul art. 5 alin. (4) din legea supusă controlului a sintagmei "...la propunerea primarilor acestora" este neconstitutionala.

    Faţa de considerentele expuse în cele de mai sus, având în vedere dispoziţiile art. 76 alin. (1) şi (2), ale art. 144 lit. a) şi ale art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi ale art. 2 alin. (3), ale art. 13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17 şi următoarele din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu majoritate de voturi,

                         CURTEA

                       În numele legii

                         DECIDE:

    Constata ca adăugarea la textul art. 5 alin. (4) din Legea privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor de interes local, a sintagmei "...la propunerea primarilor acestora" este neconstitutionala.

    Decizia se comunică Preşedintelui României, precum şi preşedintelui Camerei Deputaţilor şi preşedintelui Senatului, în scopul deschiderii procedurii prevăzute la art. 145 alin. (1) din Constituţie.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic