Inapoi la Cautare

DECIZIE 192 /2002


cu privire la constituţionalitatea art. 5 alin. (4) din Legea privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 16.10.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (16.10.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Curtea Constituţională a fost sesizată, în temeiul dispoziţiilor art. 144 lit. a) din Constituţie, în vederea declanşării controlului de constituţionalitate a art. 5 alin. (4) din Legea privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local. Sesizarea este semnată de 55 de deputaţi aparţinând grupurilor parlamentare ale Partidului Democrat şi Partidului Naţional Liberal, şi anume: Gheorghe Albu, Mihai Baciu, Gheorghe Barbu, Radu Mircea Berceanu, Anca Daniela Boagiu, Emil Boc, Vasile Bran, Costica Canacheu, Ion Cirstoiu, Teodor Cladovan, Sorin Frunzaverde, Paula Maria Ivanescu, Victor Sorin Lepsa, Mircea Man, Alexandru-Liviu Mera, Nicolae Nan, Gheorghe-Liviu Negoita, Bogdan Nicolae Niculescu-Duvaz, Vasile Nistor, Ioan Oltean, Ioan Onisei, Alexandru Peres, Ştefan-Marian Popescu-Bejat, Romeo-Marius Raicu, Alecu Sandu, Alexandru Sassu, Mihai Stanisoara, Mircea Nicu Toader, Adriean Videanu, Marin Anton, George Crin Laurentiu Antonescu, Andrei Ioan Chiliman, Viorel-Gheorghe Coifan, Victor Paul Dobre, Ovidiu-Virgil Draganescu, Liviu Iuliu Dragos, Valeriu Gheorghe, Titu-Nicolae Gheorghiof, Puiu Hasotti, Anton Ionescu, Ion Luchian, Catalin Micula, Monica Octavia Musca, Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Dinu Patriciu, Napoleon Pop, Cornel Popa, Grigore Dorin Popescu, Calin Popescu-Tariceanu, Dan-Radu Rusanu, Nini Sapunaru, Dan Coriolan Simedru, Cornel Stirbet, Valeriu Stoica şi Radu Stroe.

    Sesizarea a fost trimisa prin Adresa nr. 51/290 din 6 iunie 2002 a Secretariatului general al Camerei Deputaţilor şi a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 2.437 din 6 iunie 2002, formând obiectul Dosarului nr. 256A/2002.

    Prin sesizare se solicită să se constate neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local, întrucât contravin prevederilor art. 76 din Constituţie.

    În motivarea sesizării se susţine ca textul art. 5 alin. (4) din lege nu trebuia supus medierii întrucât a fost adoptat în aceeaşi forma de ambele Camere ale Parlamentului şi, "potrivit Constituţiei, se supun medierii numai textele aflate în divergenta (nu articolele!) [...]". Se mai arata ca adăugarea de către comisia de mediere a sintagmei "la propunerea primarilor acestora" este abuzivă, iar comisia de mediere şi-a depăşit prerogativele stabilite de Constituţie şi de regulamentele Parlamentului, actionand în fapt ca o a treia Camera a Parlamentului României.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicată, sesizarea de neconstituţionalitate a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a putea inainta Curţii punctele lor de vedere.

    Preşedintele Senatului a comunicat, cu Adresa nr. I/585 din 17 iunie 2002, punctul sau de vedere, în sensul că sesizarea este neîntemeiată. În motivarea acestui punct de vedere se arata ca adoptarea art. 5 alin. (4) din lege de către ambele Camere, în urma medierii, este o problemă de legiferare ca atribut exclusiv al Parlamentului, astfel încât sub acest aspect sesizarea este inadmisibila, întrucât Constituţia nu prevede controlul de constituţionalitate asupra legiferarii. Se mai arata ca, potrivit art. 76 alin. (2) din Constituţie, raportul comisiei paritare se "aproba" de către comisia de mediere a celor două Camere, adică se ratifica şi se definitiveaza forma legii. În legătură cu "sintagma <<la propunerea primarilor acestora>> de la alin. (4) al art. 5 din lege", care în comisia de mediere a fost adoptată în unanimitate, se arata ca aceasta este o "completare tehnica procedurala datorată unei omisiuni", completare necesară pe fondul reglementării. Sub aspectul cvorumului de vot se arata ca "votul Camerelor a fost dat conform Constituţiei şi asupra textelor din raportul comisiei de mediere şi asupra raportului în întregul său".

    Preşedintele Camerei Deputaţilor a comunicat, cu Adresa nr. 505/CP din 17 iunie 2002, punctul sau de vedere, în sensul că sesizarea de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În motivarea acestui punct de vedere se arata ca dispoziţiile contestate prezintă o legătură indisolubila cu prevederile celorlalte alineate ale art. 5, inclusiv cu norma de trimitere de la alin. (3), precum şi faptul ca textul ce face obiectul sesizării trebuie interpretat în strânsă legătură cu dispoziţiile art. 4 lit. a) din lege, potrivit cărora vânzătorii sunt consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi nu consiliul general al acestui municipiu. De asemenea, se mai arata ca era necesară corelarea prevederilor art. 5 alin. (4) cu cele ale art. 6 alin. (1) din lege, întrucât acestea din urma, în redactarea adoptată de cele două Camere ale Parlamentului, stabilesc ca "prin dispoziţie a primarului se constituie o comisie pentru vânzarea spaţiilor comerciale sau de prestări servicii în fiecare sector al municipiului Bucureşti". Faţa de aceste argumente se considera ca susţinerea autorilor obiectiei de neconstituţionalitate este nejustificată, întrucât ratiunea amendării art. 5 alin. (4) din lege consta în necesitatea corelării unei soluţii legislative referitoare la calitatea de vânzător a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.

    Guvernul a transmis punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5/6.837/A.N. din 17 iunie 2002. În acest punct de vedere Guvernul apreciază ca sesizarea de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În motivare se arata ca precizarea facuta de comisia de mediere la art. 5 alin. (4) din lege, potrivit căruia în municipiul Bucureşti lista spaţiilor supuse vânzării se propune de către primării sectoarelor şi se aproba de către consiliul general, este o problemă de corelare legislativă, justificată de calitatea de vânzător a consiliilor locale ale sectoarelor, iar primarul este persoana care reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relaţiile cu celelalte autorităţi publice, asa cum rezultă din art. 67 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001. Se mai arata ca în forma actuala textul ce face obiectul sesizării este corelat şi cu art. 6 alin. (1) din lege, conform căruia în municipiul Bucureşti, la nivel de sector, constituirea comisiilor pentru vânzarea spaţiilor comerciale se face prin dispoziţie a primarului. Asa fiind, se considera ca susţinerea autorilor sesizării, în sensul că art. 5 alin. (1) din lege a fost adoptat cu încălcarea art. 76 alin. (2) din Constituţie, este nejustificată, deoarece ratiunea amendării acestui text nu consta în existenta unei divergenţe, ci în necesitatea corelării textului cu soluţia legislativă referitoare la calitatea de vânzător a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, soluţie necontestata sub aspectul constituţionalităţii.

                             CURTEA,

examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor de interes local, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, retine următoarele:

    Curtea a fost legal sesizată şi este competenţa, în temeiul dispoziţiilor art. 144 lit. a) din Constituţie, precum şi ale art. 2, 12 şi 17 din Legea nr. 47/1992, republicată, să se pronunţe asupra acestei sesizări de neconstituţionalitate.

    Obiectul sau îl constituie prevederile art. 5 alin. (4) din Legea privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor de interes local, prevederi potrivit cărora: "În cazul municipiului Bucureşti, lista spaţiilor supuse vânzării se aproba de către Consiliul general, pe sectoare la propunerea primarilor acestora. Prevederile alin. (3) se aplică în mod corespunzător."

    În motivarea sesizării de neconstituţionalitate se susţine ca aceste prevederi legale încalcă dispoziţiile art. 76 din Constituţie, potrivit cărora:

    "(1) Dacă una din Camere adopta un proiect de lege sau o propunere legislativă într-o redactare diferita de cea aprobată de cealaltă Camera, preşedinţii Camerelor vor iniţia, prin intermediul unei comisii paritare, procedura de mediere.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic