Inapoi la Cautare

DECIZIE 187 /2021


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14, 18, 27, 43 şi 67 din Legea privind unele măsuri temporare referitoare la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari, precum şi la concursul de admitere în magistratură, precum şi a legii în ansamblul său


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 16.06.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (16.06.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a Legii privind unele măsuri temporare referitoare la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari, precum şi la concursul de admitere în magistratură, obiecţie formulată de un număr de 28 de senatori.

    2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 1.193 din 12 februarie 2021 şi constituie obiectul Dosarului nr. 477A/2021.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că Legea nr. 242/2018
 a stabilit durata cursurilor de formare a auditorilor de justiţie la 4 ani, iar a stagiilor de pregătire practică la 6 luni. Totuşi, Guvernul, printrun exces de putere, a amânat intrarea în vigoare a aspectelor antereferite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2019
 privind unele măsuri temporare referitoare la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 303/204
 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, Legii nr. 304/2004
 privind organizarea judiciară şi Legii nr. 317/2004
 privind Consiliul Superior al Magistraturii. Ulterior, a încercat din nou să amâne intrarea în vigoare a acestora, prin angajarea răspunderii sale în faţa Parlamentului, însă, prin Decizia nr. 28 din 29 ianuarie 2020
, Curtea Constituţională a constatat că legea astfel adoptată este neconstituţională. În acest context, se subliniază că unul dintre motivele constatării neconstituţionalităţii legii adoptate prin angajarea răspunderii a fost acela că Guvernul nu a luat în considerare, în mod real, aplicarea Legii nr. 242/2018
. Legea criticată amână cu încă doi ani aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 242/2018
, prelungind, astfel, efectele Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2019
. În condiţiile în care nu există un cadru iminent actual care ar justifica urgenţa unei noi amânări, Guvernul s-a folosit de un instrument legislativ care denotă aceeaşi abatere de la normal, şi anume de la aplicarea legii. Se generează, astfel, un spectru de impredictibilitate a aplicării Legii nr. 242/2018
, contrar art. 1 alin. (5) din Constituţie
.

    4. Se subliniază că legea criticată ridică mai multe probleme de constituţionalitate prin prisma neglijenţei Guvernului, precum şi a Consiliului Superior al Magistraturii de a lua măsuri pentru pregătirea profesională a viitorilor magistraţi, aceste instituţii ale statului fiind preocupate mai degrabă de aspecte de oportunitate decât de cerinţa de aplicare a prevederilor Legii nr. 242/2018
. Amânarea aplicării Legii nr. 242/2018
 arată intenţia originară a Guvernului de a zădărnici pregătirea profesională temeinică a viitorilor magistraţi.

    5. Această conduită instituţională contravine exigenţelor statului de drept şi principiului respectării legilor, iar considerentele de principiu ale Deciziei nr. 28 din 29 ianuarie 2020
, prin care a fost sancţionat comportamentul neconstituţional al Guvernului în raporturile instituţionale cu Parlamentul, îşi păstrează valabilitatea şi în privinţa legii criticate în cauza de faţă.

    6. Se apreciază că Guvernul ignoră voinţa legislativă a Parlamentului exprimată în Legea nr. 242/2018
 şi, în loc să promoveze un proiect de lege pentru punerea în aplicare a legii menţionate, adoptă mai întâi o ordonanţă de urgenţă care conţine norme contrarii acesteia. Acest exces de putere contravine principiului înscris în art. 61 alin. (1) din Constituţie
, precum şi jurisprudenţei Curţii Constituţionale, potrivit căreia Guvernul nu poate contracara voinţa Parlamentului (Decizia nr. 761 din 17 decembrie 2014
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.