Inapoi la Cautare

DECIZIE 184 /2018


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 23.08.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (23.08.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ingrid Alina Tudora│- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2015
 privind acordarea unor facilităţi fiscale, excepţie ridicată de Societatea Euromobila Prod - S.R.L., cu sediul în municipiul Giurgiu, în Dosarul nr. 1.320/122/2016 al Tribunalului Giurgiu - Secţia civilă. Excepţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 172D/2017.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune, în principal, concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate, având în vedere faptul că nu se formulează veritabile critici de neconstituţionalitate, ci se doreşte adoptarea unei alte soluţii legislative. În subsidiar, solicită respingerea excepţiei, ca neîntemeiată, apreciind că nu poate fi reţinută încălcarea principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii, atât timp cât norma legală impune aceleaşi condiţii tuturor contribuabililor pentru a beneficia de scutirile fiscale menţionate în actul normativ criticat.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    4. Prin Încheierea din 16 noiembrie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 1.320/122/2016 al Tribunalului Giurgiu - Secţia civilă, Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2015
 privind acordarea unor facilităţi fiscale. Excepţia a fost ridicată de Societatea Euromobila Prod - S.R.L. cu sediul în municipiul Giurgiu, cu ocazia judecării unei acţiuni în contencios administrativ, în contradictoriu cu Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Ploieşti - Administraţia pentru Contribuabilii Mijlocii constituită la nivelul regiunii Ploieşti, având ca obiect anularea unui act administrativ, respectiv a înştiinţării de respingere a notificării nr. 2.960 din 6 aprilie 2016.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine că prevederile art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2015
 înfrâng principiul egalităţii în drepturi, întrucât instituie o discriminare între contribuabili, în sensul că reglementează privilegii în favoarea unora dintre aceştia, excluzându-i pe alţii. Arată că, prin ordonanţa de urgenţă menţionată, legiuitorul a urmărit să instituie un sistem de măsuri pentru asigurarea unei bune colectări a creanţelor fiscale care au fost eşalonate la plată. Legiuitorul a prevăzut, astfel, anularea cotei de 54,2% din dobânda eşalonată la plată în folosul celor ce îşi sting anticipat obligaţiile de plată eşalonate. Aşadar, determinantă şi suficientă pentru acordarea beneficiului anulării cotei de 54,2% din dobânda eşalonată la plată este acţiunea contribuabilului de a achita în avans suma ce urmează a rămâne în contul organelor fiscale. Prin urmare, apreciază că obiectivul urmărit de legiuitor, respectiv acela de colectare anticipată, este atins cu prisosinţă şi în ipoteza în care contribuabilul a achitat integral obligaţia de plată, mai puţin cota de 54,2% din dobânda eşalonată la plată, care, oricum, va fi restituită. Aşa fiind, apreciază că neachitarea în termenul impus de lege a cotei de 54,2% din dobânda eşalonată la plată nu poate fi un element care să îl excludă pe contribuabilul în cauză de beneficiul scutirii de la plată. În acest context, consideră că societatea este discriminată în raport cu alte societăţi/contribuabili în favoarea cărora este reglementat un regim privilegiat, subliniind că discriminarea se bazează pe noţiunea de excludere de la un drept/beneficiu, iar remediul constituţional specific îl reprezintă acordarea sau accesul la beneficiul dreptului. Or câtă vreme principiul egalităţii în drepturi presupune instituirea unui tratament egal pentru situaţii care, în funcţie de scopul urmărit, nu sunt diferite, atunci nu există niciun motiv rezonabil pentru care un contribuabil care a achitat integral obligaţiile impuse de lege, mai puţin cota care oricum i-ar fi fost restituită, să nu beneficieze, la rândul său, asemenea contribuabilului care a achitat cota de 54,2%, ulterior restituită, de reducerea la plata acestui procent.

    6. Tribunalul Giurgiu - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate „apare ca nejustificată“. În acest sens, arată că diferenţa operată de prevederile art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2015
, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 4/2016
, între cele două categorii de contribuabili, respectiv cel care a achitat inclusiv cota de 54,2% din dobânda eşalonată la plată şi cel care nu a achitat-o, justifică un tratament juridic diferenţiat, impunându-se a se reţine că cele două categorii de contribuabili se află în situaţii juridice diferite din perspectiva incidenţei normei analizate. Instanţa de judecată arată că intenţia legiuitorului a fost tocmai aceea de a acorda o bonificaţie contribuabililor care au achitat integral dobânda eşalonată la plată faţă de cei care nu au achitat-o integral, procedura/modalitatea de restituire a cotei de 54,2% fiind atributul organului fiscal.

    7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    8. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că, din analiza argumentelor formulate, autoarea excepţiei nu invocă o veritabilă excepţie de neconstituţionalitate, ci lipsa de logică a normei legale care impune, pentru a obţine o facilitate fiscală, achitarea unei sume de bani ce urmează a fi restituită, ulterior, contribuabilului. Raportat la art. 16 din Constituţie
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.