Inapoi la Cautare

DECIZIE 18 /2020


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 50 alin. (1) din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 05.06.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (05.06.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel-Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia-Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 50 din Legea nr. 273/2004
 privind procedura adopţiei, excepţie ridicată de Emanuela Geabou în Dosarul nr. 1.673/87/2017 al Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 156D/2018.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, arată, în esenţă, că diferenţa de tratament dintre beneficiarii concediului de creştere a copilului de până la 2 ani şi beneficiarii concediului de acomodare, în situaţia în care aceştia au adoptat 2 sau mai mulţi copii, nu are la bază niciun criteriu obiectiv sau rezonabil. Astfel, cele două situaţii sunt identice din perspectiva protejării vieţii de familie şi, în consecinţă, ar trebui să aibă un tratament juridic identic.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 23 ianuarie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 1.673/87/2017, Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 50 din Legea nr. 273/2004
. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de reclamanta Emanuela Geabou în cadrul soluţionării acţiunii privind anularea Deciziilor nr. 3 din 24 martie 2017 şi nr. 3.817/CJC din 18 aprilie 2017, emise de Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Teleorman, prin care i s-a stabilit cuantumul indemnizaţiei lunare pentru perioada concediului de acomodare la 1.700 lei lunar, deşi a adoptat 3 copii.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia arată, în esenţă, că dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale „în măsura în care tribunalul consideră că, în cazul unei persoane sau familii care are în încredinţare în vederea adopţiei simultan doi sau mai mulţi copii, care îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 50 alin. (1) din Legea nr. 273/2004
 şi optează să intre în concediu de acomodare, se va acorda o sigură indemnizaţie“. În acest sens, se arată că interpretarea dată de pârâtă, în sensul că indemnizaţia prevăzută de art. 50 alin. (1) din Legea nr. 273/2004
 este unică, indiferent de numărul de copii adoptaţi simultan, încalcă dispoziţiile art. 16 din Constituţie
, prin introducerea de distincţii între situaţii analoage şi comparabile, fără ca acestea să se bazeze pe o justificare rezonabilă şi obiectivă, pe de-o parte, între copiii proveniţi din sarcini simple şi sarcini multiple şi copiii adoptaţi sau încredinţaţi în vederea adopţiei în vârstă de până la doi ani şi, pe de altă parte, cei adoptaţi sau încredinţaţi în vederea adopţiei în vârstă de peste 2 ani. Situaţiile analoage şi comparabile constau în acordarea indemnizaţiilor aferente concediului pentru creşterea copilului şi concediului de acomodare. Concediul pentru creşterea copilului se acordă pentru copiii în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, potrivit art. 2 coroborat cu art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010
, părinţilor fireşti şi persoanelor care au adoptat copilul, cărora li s-a încredinţat în vederea adopţiei sau care au copilul în plasament ori în plasament de urgenţă. Concediul de acomodare pentru copiii în vârstă de până la 18 ani se acordă, potrivit art. 50
 coroborat cu art. 51 lit. c) din Legea nr. 273/2004,
 adoptatorului sau, opţional, oricăruia dintre soţii familiei adoptatoare. Situaţia analoagă şi comparabilă este dată de faptul că, în realitate, în toate situaţiile prezentate anterior, scopul indemnizaţiei este acelaşi, şi anume asigurarea condiţiilor egale de creştere a copiilor tuturor familiilor. Indemnizaţia a fost stabilită de legiuitor în considerarea şi beneficiul copiilor, iar nu al adoptatorilor, cu atât mai mult cu cât în toate cazurile prevăzute anterior se întrevede posibilitatea îngrijirii a mai mult de un copil în acelaşi timp. În primele două situaţii, adică în cazul părinţilor fireşti sau părinţilor adoptivi ai unui copil în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, se acordă indemnizaţii în funcţie de numărul copiilor avuţi în îngrijire, conform art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010
, care prevede că nivelul indemnizaţiei de creştere a copilului în vârstă de până la 2 ani se majorează cu 85% din cuantumul salariului minim brut pe ţară pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleţi sau multipleţi, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naştere. În cauză, o familie adoptă trei copii, dar indemnizaţia acordată este doar pentru un singur copil, cu toate că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010
 reglementează în mod expres situaţia în care în familie apar mai mulţi copii. Astfel, nu se pot identifica raţiuni obiective şi rezonabile pentru care în cazul concediului de acomodare s-ar acorda acelaşi cuantum al indemnizaţiei indiferent de numărul de copii adoptaţi, cu atât mai mult cu cât, în speţă, copiii adoptaţi sunt fraţi. Vârsta copiilor adoptaţi nu constituie un criteriu de natură să îngrădească dreptul copiilor la dobândirea indemnizaţiei. De asemenea, în ipoteza în care familia alegea să adopte câte un copil pe rând, ar fi beneficiat de indemnizaţie pentru fiecare copil în parte. Se invocă, în acest sens, jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului referitoare la principiul egalităţii.

    6. Autoarea excepţiei mai susţine că prevederile criticate contravin şi dispoziţiilor art. 20 din Constituţie, coroborate cu cele ale art. 8
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.