Inapoi la Cautare

DECIZIE 1630 /2011


referitoare la sesizarea de neconstituţionalitate a Hotărârii Senatului nr. 53 din 23 noiembrie 2011 privind constatarea încetării de drept a statutului de membru al Biroului permanent şi preşedinte al Senatului a domnului senator Mircea-Dan Geoană


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.07.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.07.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    I. Cu adresa nr. I 790 din 23 noiembrie 2011, domnul senator Mircea-Dan Geoană, în calitate de preşedinte al Senatului, a trimis Curţii Constituţionale, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. l) din Constituţie şi al art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea prin care solicită:

    - constatarea neconstituţionalităţii Hotărârii Senatului nr. 53 din 23 noiembrie 2011 privind constatarea încetării de drept a statutului său de membru al Biroului permanent şi preşedinte al Senatului;

    - suspendarea efectelor hotărârii menţionate.Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 6.400 din 23 noiembrie 2011, formând obiectul Dosarului nr. 1.387 L/2/2011.

    II. Obiectul sesizării îl constituie Hotărârea Senatului nr. 53 din 23 noiembrie 2011 privind constatarea încetării de drept a statutului de membru al Biroului permanent şi Preşedinte al Senatului a domnului senator Mircea-Dan Geoană, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 830 din 23 noiembrie 2011.

    III. În motivarea sesizării se susţine că hotărârea criticată este neconstituţională, deoarece plenul Senatului a fost chemat să constate încetarea de drept a statutului de membru al Biroului permanent al Senatului şi preşedinte al Senatului, în condiţiile în care nu se putea constata, faţă de dispoziţiile constituţionale şi legale, acest fapt.

    Aceasta întrucât art. 33 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor se referă la încetarea de drept - în situaţia pierderii sprijinului politic - a statutului de membru al biroului permanent, iar nu a statutului de preşedinte al Camerei. Acesta din urmă, potrivit art. 64 alin. (2) din Constituţie, are statut distinct faţă de membrii Biroului permanent al Senatului, în sensul că este ales pe durata mandatului Camerelor, în timp ce ceilalţi membri ai birourilor permanente sunt aleşi la începutul fiecărei sesiuni. Având în vedere acest statut distinct, se susţine că se poate concluziona că toate consecinţele care decurg din pierderea sprijinului politic nu se aplică preşedintelui Senatului. Dacă legiuitorul ar fi urmărit să reglementeze posibilitatea de retragere a sprijinului politic pentru preşedinţii Camerelor, ar fi prevăzut acest lucru în mod expres. Se invocă în acest sens şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale, citându-se Decizia nr. 601/2005.

    Se mai arată că, din interpretarea ultimei teze a art. 64 alin. (2) din Constituţie, în care legiuitorul reglementează generic posibilitatea revocării membrilor birourilor permanente, fără să facă referire în mod expres şi la preşedinţii Camerelor, în condiţiile în care tezele a doua şi a treia ale aceluiaşi articol, privitoare la alegerea birourilor permanente, fac distincţie între preşedinţii Camerelor şi ceilalţi membri ai birourilor permanente, rezultă neîndoielnic că ideea de revocare exprimată în text îi priveşte numai pe ceilalţi membri ai birourilor permanente. Mutatis mutandis, acelaşi raţionament se poate aduce şi cu privire la dispoziţiile art. 33 alin. (2) din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor. În ceea ce priveşte sintagma " sau de titular al oricărei funcţii obţinute prin susţinere politică" din formularea art. 33 alin. (2) din Legea nr. 96/2006, se consideră că, având în vedere că legiuitorul a făcut referire în acelaşi text, anterior, la membrii Biroului permanent, unde preşedintele Senatului este membru de drept, dar cu statut distinct, se deduce faptul că aceste prevederi se referă la celelalte funcţii din Senat obţinute în urma algoritmului politic, precum funcţiile din birourile comisiilor permanente.

    Se conchide că legiuitorul constituant a pus funcţia de preşedinte al Senatului într-o zonă de protecţie specială, astfel încât o simplă retragere a sprijinului politic nu este suficientă pentru încetarea de membru al Biroului permanent şi preşedinte al Senatului.

    În plus, excluderea din partid nu echivalează, în opinia autorului sesizării, cu retragerea sprijinului politic, deoarece, în Parlament, senatorii şi deputaţii nu sunt organizaţi pe partide, ci în grupuri parlamentare constituite pe criterii de afinitate, care nu au în vedere exclusiv criteriul politic; prin urmare, excluderea din partid produce efecte numai în interiorul acelui partid, în Parlament nefiind relevantă sub aspectul menţinerii sprijinului politic apartenenţa sau neapartenenţa unui parlamentar la un partid politic. Deciziile partidelor politice nu produc efecte în cadrul Parlamentului, ci numai deciziile comunicate de grupurile parlamentare. În plus, în Biroul permanent al Senatului a fost prezentată o hotărâre de excludere a autorului sesizării din Partidul Social Democrat, dar nu a fost înaintat niciun înscris care să ateste faptul că acesta nu mai este membru al grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

    Se mai apreciază că numai grupul parlamentar al cărui reprezentant este parlamentarul care ocupă o funcţie în biroul permanent poate retrage sprijinul politic al acestuia, iar retragerea sprijinului politic trebuie expres formulată în Parlament, niciun fel de alte evenimente, chiar intens mediatizate şi de notorietate, neputând produce efecte de jure în interiorul celor două Camere. Aceasta este o consecinţă care decurge din autonomia Parlamentului şi din caracterul reprezentativ al mandatului parlamentar.

    Se mai arată şi că instituţia revocării Preşedintelui Senatului, aşa cum este aceasta definită de Regulamentul Senatului, a fost declarată neconstituţională prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 601/2005, astfel încât singura sancţiune ce i se mai poate aplica acestuia este sancţiunea administrativă, iar nu şi cea politică, ceea ce nu este cazul în speţă.

    Faţă de cele arătate, se concluzionează că modul în care, în cauză, preşedintele Senatului şi-a pierdut această calitate este ilegal şi neconstituţional, iar hotărârea contestată, neconstituţională.

    IV. Cu adresa înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 6.514 din 28 noiembrie 2011, domnul senator Mircea-Dan Geoană a transmis cererea de completare a sesizării împotriva Hotărârii Plenului Senatului nr. 53 din 23 noiembrie 2011, prin care a solicitat:

    - în temeiul art. 15 din Legea nr. 554/2004, suspendarea efectelor hotărârii contestate, până la judecarea constituţionalităţii acesteia de către Curte;

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.