┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea sesizării de neconstituţionalitate a
Hotărârii Senatului nr. 16/2020 pentru completarea
Regulamentului Senatului, în ansamblu, precum şi, în particular, a dispoziţiilor
art. 110^1 şi
art. 133^1 din Regulamentul Senatului, sesizare formulată de Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal din Senat. 2. Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 2.024 din 9 aprilie 2020 şi constituie obiectul Dosarului nr. 502C/2020. 3. În motivarea sesizării de neconstituţionalitate sunt formulate critici de neconstituţionalitate extrinsecă şi intrinsecă. 4. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate extrinsecă, se susţine că
Hotărârea Senatului nr. 16/2020, prin prisma procedurii utilizate pentru adoptarea sa, încalcă
art. 1 alin. (3) şi
(5), precum şi
art. 64 din Constituţie. Aceasta a fost adoptată în cadrul unei şedinţe de plen şi printr-o procedură de vot nereglementate prin
Regulamentul Senatului în forma în vigoare la data de 26 martie 2020, data desfăşurării şedinţei antereferite. Astfel, procedura pentru desfăşurarea şedinţei on-line a Senatului din data de 26 martie 2020, derogatorie de la
Regulamentul Senatului în vigoare, a fost dezbătută doar de membrii Biroului permanent al Senatului în şedinţa din 24 martie 2020. Cu excepţia stenogramei şedinţei din 24 martie 2020, nu există pe pagina de internet a Senatului o hotărâre a Biroului permanent având ca obiect aprobarea procedurii pentru desfăşurarea şedinţei on-line a Senatului din data de 26 martie 2020, ceea ce înseamnă că această procedură nu a fost instituită printr-un act normativ intern al Senatului. Mai mult, Biroul permanent nu are atribuţia de a modifica procedura şedinţelor ţinute de plenul Senatului sau procedura adoptării actelor normative aflate în competenţa Senatului. Aceste modificări vizează însuşi
Regulamentul Senatului, or, o stenogramă de şedinţă a Biroului permanent nu are valoarea juridică a unei hotărâri adoptate de plenul Senatului sau de Biroul permanent. 5. Desfăşurarea lucrărilor Senatului este o procedură parlamentară stabilită prin
capitolul II al Regulamentului Senatului, iar programul de activitate al acestuia este propus de Biroul permanent şi aprobat de Senat. Se subliniază că Biroul permanent are doar atribuţia de a propune înscrierea pe ordinea de zi a aprobării
Regulamentului Senatului sau a modificărilor acestuia, neputând exercita alte atribuţii dacă acestea nu sunt prevăzute de lege, regulament sau o hotărâre a Senatului. 6. Desfăşurarea lucrărilor plenului Senatului din data de 26 martie 2020 a avut loc în baza unei proceduri aprobate de Biroul permanent, şi nu în baza
Regulamentului Senatului în vigoare, ceea ce înseamnă că atât şedinţa, cât şi procedura de votare s-au realizat în mod neregulamentar. În şedinţa antereferită a fost modificat
Regulamentul Senatului, aspect care a permis adoptarea, ulterior, de către Biroul permanent la data de 30 martie 2020 a două hotărâri, şi anume Hotărârea nr. 8/2020 pentru aprobarea procedurii privind desfăşurarea prin mijloace electronice a şedinţelor plenului Senatului în care se adoptă proiecte de legi sau propuneri legislative şi Hotărârea nr. 9/2020 pentru aprobarea procedurii privind organizarea dezbaterilor politice cu participarea prim-ministrului, în cadrul şedinţei plenului Senatului, desfăşurate prin mijloace electronice. Se apreciază că modificările exprese operate asupra
Regulamentului Senatului au permis Biroului permanent să modifice el însuşi regulamentul, contrar
art. 64 din Constituţie