┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia-Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 134 pct. 2 şi ale
art. 135 alin. (1) şi
(2) din Legea dialogului social nr. 62/2011, excepţie ridicată de Sindicatul Liber „Educaţia“ în Dosarul nr. 3.451/121/2017 al Tribunalului Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 593D/2018. 2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Potrivit dispoziţiilor
Constituţiei, se garantează posibilitatea nelimitată a angajaţilor de a se asocia în sindicate, dar nu se prevede posibilitatea nelimitată a sindicatelor de a participa în orice condiţii la negocierile contractelor colective de muncă. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: 4. Prin Sentinţa civilă nr. 487 din 16 aprilie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 3.451/121/2017, Tribunalul Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 134 pct. 2 şi
art. 135 alin. (1) şi
(2) din Legea dialogului social nr. 62/2011. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de reclamantul Sindicatul Liber „Educaţia“ în cadrul soluţionării unei acţiuni de contencios administrativ având ca obiect „obligaţia de a face“. 5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece, în situaţia în care într-o unitate există două sau mai multe sindicate, dar numai unul este reprezentativ, chiar cu jumătate plus unu din numărul de salariaţi, este exclus de la negocierea contractului colectiv de muncă orice alt sindicat legal constituit, chiar dacă are jumătate minus unu din numărul de salariaţi, chiar dacă este afiliat la o federaţie sindicală reprezentativă. Astfel, prevederile de lege criticate exclud de la negocierea contractului colectiv de muncă salariaţii nesindicalişti, dacă în unitate există un sindicat reprezentativ cu 50% plus unu din numărul de salariaţi, chiar dacă salariaţii nesindicalişti reprezintă jumătate minus unu din numărul de salariaţi. Aşadar, dispoziţiile de lege criticate încalcă prevederile
art. 41 alin. (5) din Constituţie, prin care sunt garantate dreptul la negocieri colective şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective. Garantarea unui astfel de drept în relaţiile de muncă implică faptul că accesul la acest drept este asigurat salariaţilor în mod nediscriminatoriu, necondiţionat, nerestrictiv; în cazul de faţă, garantarea dreptului la negocieri colective în materie de muncă implică faptul că participarea la negocierea contractului colectiv de muncă nu poate fi discriminatorie, restrictivă şi condiţionată de apartenenţa la un sindicat reprezentativ din unitate, nici în cazul prevederilor de lege potrivit cărora reprezentativitatea se obţine cu 50% plus unu din numărul de salariaţi din unitate, nici măcar în situaţia în care legea ar permite obţinerea reprezentativităţii cu un procent mai mic de 50%. Condiţionarea prevăzută de dispoziţiile de lege criticate vizează cel puţin două aspecte: 1) pentru a-şi exercita dreptul constituţional de participare la negocierile colective în materie de muncă, drept garantat de
art. 41 alin. (5) din Constituţie, salariatul este condiţionat de aderarea sa la un sindicat reprezentativ din unitate, încălcându-se astfel şi prevederile
art. 40 alin. (1) din Constituţie; 2) prevederile de lege criticate limitează şi restricţionează dreptul sindicatelor nereprezentative, dar legal constituite la nivel de unitate, de a promova interesele profesionale, economice şi sociale ale membrilor săi, încălcându-se astfel
art. 9 din Constituţie.