Inapoi la Cautare

DECIZIE 1190 /2009


privind excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 27.02.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (27.02.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    Prin Încheierea din 8 aprilie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 9.634/99/2008, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă, litigii de muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Alianţa sindicală "Gheorghe Asachi" din Iaşi într-o cauză având ca obiect pretenţii băneşti.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se apreciază că, prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, această autoritate executivă a refuzat să aplice o lege adoptată de Parlament, încălcând prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5), precum şi ale art. 61 alin. (1). Se susţine că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu a arătat situaţia extraordinară care a stat la baza emiterii acesteia şi nici nu a motivat corespunzător urgenţa reglementării; ordonanţa de urgenţă afectează drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socială a muncii, prevăzute de art. 41 alin. (2) şi (5) şi art. 47 din Legea fundamentală. De asemenea, se consideră că au fost încălcate şi prevederile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi cele ale art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă fără să fi consultat Consiliul Economic şi Social; nu au fost consultate nici "federaţiile sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncă"; sunt încălcate şi prevederile art. 20 alin. (1) şi ale art. 111 alin. (1) din Constituţie.

    Tribunalul Iaşi - Secţia civilă, litigii de muncă şi-a exprimat opinia potrivit căreia excepţia de neconstituţionalitate este fondată.

    Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    În punctul său de vedere Guvernul consideră că este lipsită de obiect critica de neconstituţionalitate extrinsecă a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, deoarece viciile de neconstituţionalitate au fost acoperite prin adoptarea de către Parlament a Legii nr. 145/2009 de aprobare a ordonanţei. Faţă de acestea consideră că nu mai are relevanţă examinarea criticilor de neconstituţionalitate extrinsecă sub aspectul încălcării prevederilor art. 1 alin. (4) şi (5), ale art. 61 alin. (1), ale art. 102 alin. (1), precum şi ale art. 111 alin. (1) din Constituţie. În ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Legea fundamentală, Guvernul precizează că textele criticate sunt în concordanţă cu aceste dispoziţii, deoarece asigură salarii al căror cuantum este peste salariul de bază minim brut pe ţară, precum şi cu reglementările cuprinse în Decretul nr. 83/1975. Dispoziţiile criticate sunt în concordanţă şi cu prevederile art. 47 din Constituţie, pentru că obligaţia statului de a asigura dreptul la un nivel de trai decent este condiţionată de existenţa resurselor financiare, corelată cu politica în domeniul evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 141 din Legea fundamentală nu vizează veritabile probleme de neconstituţionalitate, ci modul de aplicare a unor dispoziţii legale procedurale.

    Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

    examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Tribunalul Iaşi - Secţia civilă, litigii de muncă, prin Încheierea din 8 aprilie 2009, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, însă atât din cuprinsul încheierii, cât şi din cererea formulată în motivarea excepţiei rezultă că excepţia vizează doar dispoziţiile art. 2 şi 3 din ordonanţa de urgenţă. Aşadar, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, care au următorul cuprins:

    - Art. 2: "La articolul 1^1 alineatul (1), literele a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi vor avea următorul cuprins:

    «a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;

    b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;».";

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.