având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Încheierea din 8 aprilie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 9.634/99/2008, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă, litigii de muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Alianţa sindicală "Gheorghe Asachi" din Iaşi într-o cauză având ca obiect pretenţii băneşti. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se apreciază că, prin adoptarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, această autoritate executivă a refuzat să aplice o lege adoptată de Parlament, încălcând prevederile constituţionale ale
art. 1 alin. (4) şi (5), precum şi ale
art. 61 alin. (1). Se susţine că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu încălcarea exigenţelor stabilite de
art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu a arătat situaţia extraordinară care a stat la baza emiterii acesteia şi nici nu a motivat corespunzător urgenţa reglementării; ordonanţa de urgenţă afectează drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socială a muncii, prevăzute de
art. 41 alin. (2) şi (5) şi
art. 47 din Legea fundamentală. De asemenea, se consideră că au fost încălcate şi prevederile
art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi cele ale
art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă fără să fi consultat Consiliul Economic şi Social; nu au fost consultate nici "federaţiile sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncă"; sunt încălcate şi prevederile
art. 20 alin. (1) şi ale
art. 111 alin. (1) din Constituţie. Tribunalul Iaşi - Secţia civilă, litigii de muncă şi-a exprimat opinia potrivit căreia excepţia de neconstituţionalitate este fondată. Potrivit dispoziţiilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. În punctul său de vedere Guvernul consideră că este lipsită de obiect critica de neconstituţionalitate extrinsecă a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, deoarece viciile de neconstituţionalitate au fost acoperite prin adoptarea de către Parlament a
Legii nr. 145/2009 de aprobare a ordonanţei. Faţă de acestea consideră că nu mai are relevanţă examinarea criticilor de neconstituţionalitate extrinsecă sub aspectul încălcării prevederilor
art. 1 alin. (4) şi (5), ale
art. 61 alin. (1), ale
art. 102 alin. (1), precum şi ale
art. 111 alin. (1) din Constituţie. În ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor
art. 41 alin. (2) din Legea fundamentală, Guvernul precizează că textele criticate sunt în concordanţă cu aceste dispoziţii, deoarece asigură salarii al căror cuantum este peste salariul de bază minim brut pe ţară, precum şi cu reglementările cuprinse în
Decretul nr. 83/1975. Dispoziţiile criticate sunt în concordanţă şi cu prevederile
art. 47 din Constituţie, pentru că obligaţia statului de a asigura dreptul la un nivel de trai decent este condiţionată de existenţa resurselor financiare, corelată cu politica în domeniul evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor
art. 141 din Legea fundamentală nu vizează veritabile probleme de neconstituţionalitate, ci modul de aplicare a unor dispoziţii legale procedurale. Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile
Legii nr. 47/1992, reţine următoarele: Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie, ale
art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Tribunalul Iaşi - Secţia civilă, litigii de muncă, prin Încheierea din 8 aprilie 2009, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, însă atât din cuprinsul încheierii, cât şi din cererea formulată în motivarea excepţiei rezultă că excepţia vizează doar dispoziţiile art. 2 şi 3 din ordonanţa de urgenţă. Aşadar, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile
art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, care au următorul cuprins: - Art. 2: "La articolul 1^1 alineatul (1), literele a) şi b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi vor avea următorul cuprins: «a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a; b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;».";