Inapoi la Cautare

DECIZIE 117 /2004


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 35 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 03.03.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (03.03.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Partea Ministerul Justiţiei a trimis la dosar note scrise prin care solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.

    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondată, deoarece raţiunea instituirii unei asemenea măsuri se justifică prin necesitatea asigurării unui climat corespunzător organizării activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară. De altfel, măsura suspendării are caracter provizoriu, situaţie ce exclude încălcarea prezumţiei de nevinovăţie. Critica formulată prin prisma dispoziţiilor constituţionale prevăzute în art. 45 nu este întemeiată, întrucât accesul liber al persoanei şi exercitarea unei activităţi economice, precum şi libera iniţiativă sunt garantate în condiţiile legii.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 24 noiembrie 2003, pronunţată în Dosarul nr. 1.372/2003, Curtea de Apel Galaţi - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 35 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, aprobată prin Legea nr. 156/2002.

    Excepţia a fost ridicată de reclamantul Vasile Tănase în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni civile formulate în baza Legii contenciosului administrativ în contradictoriu cu pârâta Ministerul Justiţiei.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât, prin posibilitatea suspendării dreptului expertului tehnic judiciar (inculpat într-o cauză penală) de a efectua expertize tehnice, se aduce atingere principiului prezumţiei de nevinovăţie consacrat de art. 23 alin. (11) din Constituţie, republicată, deoarece el este considerat vinovat, deşi nu s-a pronunţat împotriva lui o hotărâre judecătorească definitivă de condamnare.

    Dispoziţiile art. 35 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 contravin şi prevederilor constituţionale privitoare la libertatea economică, având în vedere că, deşi a dobândit calitatea de liber-profesionist pentru care a fost autorizat în condiţiile legii, este împiedicat să-şi desfăşoare activitatea pentru simplul fapt că împotriva sa a fost pusă în mişcare acţiunea penală în două dosare penale.

    Curtea de Apel Galaţi - Secţia comercială şi de contencios administrativ opinează că excepţia de neconstituţionalitate este nefondată, întrucât dispoziţiile art. 35 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 trebuie interpretate în corelaţie cu prevederile art. 10 din acelaşi act normativ, care, stabilind condiţiile de dobândire a calităţii de expert tehnic judiciar, precizează că expertul judiciar trebuie să se bucure de o bună reputaţie socială şi profesională. Prezumţia de nevinovăţie nu are legătură cu prevederile criticate, deoarece ea funcţionează doar în cadrul procesului penal şi nu poate fi extinsă şi asupra situaţiilor în care unei persoane i se cere o "conduită morală şi profesională corespunzătoare".

    Împrejurarea că autorul excepţiei este inculpat într-o cauză penală poate crea suspiciunea comiterii unor abuzuri. În aceste condiţii suspendarea dreptului de a efectua expertize tehnice până la soluţionarea definitivă a cauzei reprezintă o măsură de protecţie şi nu o îngrădire a dreptului de exercitare a profesiei.

    În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate în raport cu art. 45 din Constituţie, republicată, dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2000 nu vin în conflict cu Legea fundamentală, care condiţionează exercitarea profesiei de reglementarea prevăzută prin lege specială, iar, pe de altă parte, împotriva autorului excepţiei nu s-a luat măsura îndepărtării lui din Biroul de expertize, ci doar s-a dispus suspendarea sa până la lămurirea situaţiei sale în procesul penal.

    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.

    Guvernul României apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 35 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 este neîntemeiată. Prezumţia de nevinovăţie constituie un principiu de bază al procesului penal materializat într-o garanţie juridico-socială acordată învinuitului sau inculpatului care nu trebuie să-şi dovedească nevinovăţia. Organele judiciare sunt obligate, în virtutea aceleiaşi prezumţii, să administreze probele - când acestea există - în procesul penal, iar persoana cercetată are dreptul să probeze lipsa lor de temeinicie.

    Măsura suspendării din exerciţiul profesiei de expert nu înlătură prezumţia de nevinovăţie, ci constituie o sancţiune a neîndeplinirii uneia dintre condiţiile cerute ab initio pentru intrarea în profesie, şi anume aceea de a se bucura de o bună reputaţie profesională şi socială [art. 10 alin. (1) lit. f) din ordonanţa criticată]. Suspendarea se dispune însă numai atunci când acţiunea penală a fost pusă în mişcare, iar acest moment procesual presupune existenţa unor probe temeinice de săvârşire a unei infracţiuni. Această măsură reprezintă o sancţiune des întâlnită în statutul profesiilor pentru care probitatea morală şi profesională este o condiţie de bază de intrare şi de menţinere în profesie, cât şi un impediment în exercitarea în continuare a atribuţiilor specifice profesiei, de natură a înlătura posibilitatea persoanei în cauză să se folosească de aceasta în scopul de a îngreuna desfăşurarea cercetării penale sau de a ascunde probele incriminatorii.

    În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate în raport cu art. 45 din Legea fundamentală, Guvernul consideră că precizarea finală a textului constituţional este elocventă în sensul afirmării constituţionalităţii prevederilor criticate. Lăsând la aprecierea legii ordinare stabilirea condiţiilor de exercitare a profesiilor liberale, este de la sine înţeles că orice măsuri şi sancţiuni stabilite prin lege sunt constituţionale dacă nu vin în conflict cu alte principii fundamentale.
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.