Inapoi la Cautare

DECIZIE 110 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 27.02.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (27.02.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Teodora │- │
│Pop │magistrat-asistent│
├───────────────────┴──────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Cosmin Grancea.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie ridicată de Rami Ghaziri în Dosarul nr. 5.215/120/2014 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia penală, care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.104 D/2017.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Curtea ia act de prezenţa în sală a doamnei Mona Răus, pentru a asigura traducerea din limba franceză.

    4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată. Se arată că instanţa de contencios constituţional s-a mai pronunţat cu privire la previzibilitatea textului criticat şi că prevederile art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
 reprezintă o reproducere fidelă a dispoziţiilor Convenţiei privind protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene şi a prevederilor Directivei privind protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene, acte europene care trebuie să fie aplicabile în mod uniform pe teritoriul Uniunii Europene. Referitor la susţinerea autorului excepţiei, conform căreia textul criticat este imprevizibil în privinţa situaţiei în care sunt folosite declaraţii false, inexacte sau incomplete, dar fapta nu are ca rezultat obţinerea, pe nedrept, de fonduri din bugetul Uniunii Europene, se arată că, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 78/2000
, tentativa infracţiunii reglementate prin textul criticat este incriminată. Prin urmare, dacă există elementul material al laturii obiective a infracţiunii reglementate prin dispoziţiile art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
, dar lipseşte rezultatul prevăzut de aceeaşi normă de incriminare, este săvârşită tentativa la infracţiunea analizată.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    5. Prin Încheierea din 26 iunie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 5.215/120/2014, Tribunalul Dâmboviţa - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie ridicată de Rami Ghaziri într-o cauză având ca obiect stabilirea vinovăţiei autorului excepţiei pentru săvârşirea infracţiunii reglementate prin textul criticat.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se arată că sintagma „pe nedrept“ din cuprinsul art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
 conferă normei juridice criticate un caracter neclar, imprecis şi imprevizibil, aspect ce, în opinia autorului, încalcă dreptul la un proces echitabil. Se susţine că textul criticat nu permite destinatarilor legii să prevadă, în mod rezonabil, chiar apelând la servicii de consultanţă juridică, consecinţele ce decurg din faptele pe care le săvârşesc, ţinând cont de circumstanţele concrete ale cauzei, motiv pentru care aceştia nu îşi pot adapta conduita la rigorile impuse de legea penală. Se arată că, într-adevăr, legile nu pot fi redactate cu o exactitate absolută, care, de altfel, ar duce la o rigiditate excesivă a acestora, dar că, pentru respectarea dispoziţiilor constituţionale invocate, se impune ca oricărei persoane interesate să îi fie oferită şansa de a-şi adapta comportamentul social la cerinţele legale. Se susţine că aceleaşi standarde de calitate a normelor juridice sunt impuse şi de prevederile Legii nr. 24/2000
 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Se mai arată că din interpretarea per a contrario a prevederilor art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
 rezultă că folosirea sau prezentarea cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete este permisă, dacă fapta nu are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetele enumerate în ipoteza normei juridice analizate. Se susţine însă că sintagma „pe nedrept“ nu face parte din limbajul tehnic juridic, ci aparţine vocabularului comun, condiţii în care cuvântul „nedrept“ se referă la activităţi umane care contravin principiilor de dreptate şi obiectivitate. Aceste principii nu au însă un conţinut unanim acceptat, ci unul care diferă în funcţie de subiectivitatea persoanelor şi de situaţiile concrete vizate. Se susţine că această ambiguitate a prevederilor art. 18^1 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
 creează insecuritate juridică în privinţa persoanelor care săvârşesc fapte dintre cele incriminate prin norma penală criticată, aspect ce contravine dispoziţiilor constituţionale invocate în susţinerea excepţiei.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.