Inapoi la Cautare

DECIZIE 1076 /2009


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 03.03.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (03.03.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 "trebuia să aibă ca efect scoaterea la lumină a abuzurilor şi crimelor regimului comunist, iar acolo unde mai este posibil să se facă şi reparaţia morală sau materială a victimelor regimului". Or, prevederile art. 5 din ordonanţă "limitează în mod abuziv subiecţii care pot solicita aceste reparaţii". Susţine că, de vreme ce dosarele securităţii se publică pe internet, şi "crimele şi abuzurile tăinuite între coperţile lor trebuie să fie publice".

    Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât dispoziţiile criticate restrâng în mod nejustificat sfera subiecţilor care, după decesul persoanei condamnate sau supuse unor măsuri abuzive, pot solicita pentru aceasta acordarea onorantei calităţi de luptător în rezistenţa anticomunistă. În acest sens, precizează că, după decesul persoanei, acordarea acestei calităţi are un caracter de reparaţie morală, astfel că nu există nicio raţiune pentru a nu recunoaşte posibilitatea de a formula această cerere, pentru persoana decedată, tuturor celor care justifică un interes, mai ales dacă au avut o relaţie deosebită, de natură morală, cu persona decedată. Conchide că art. 5 alin. (1) din ordonanţă încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie dacă nu se recunoaşte acest drept şi altor persoane care au avut o puternică legătură afectivă, chiar dacă nu au avut calitatea de soţ sau rudă până la gradul al patrulea inclusiv. Apreciază că textul de lege criticat nu aduce atingere art. 31 din Legea fundamentală.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu instituie discriminări pe considerente arbitrare. Consideră că textul de lege criticat nu contravine principiului constituţional al egalităţii în drepturi, ci reprezintă o problemă de opţiune a legiuitorului cu privire la categoriile de persoane care pot formula cererea. Precizează că, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu poate modifica sau completa prevederile legale supuse controlului, astfel că nu poate impune legiuitorului introducerea în textul legii a unei alte dispoziţii decât cele existente în cuprinsul acesteia.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

    examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 568/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001. Din motivarea scrisă a excepţiei, precum şi din cuprinsul încheierii de sesizare rezultă însă că este vizat numai alin. (1) al art. 5, care are următorul conţinut:

    - Art. 5: "(1) Cererea poate fi introdusă de persoana condamnată sau supusă unei măsuri administrative abuzive ori, după decesul acesteia, de soţul sau rudele până la gradul al patrulea inclusiv, până cel târziu la data de 31 decembrie 2003."

    În opinia autorului excepţiei sunt încălcate prevederile din Legea fundamentală cuprinse la art. 21 - "Accesul liber la justiţie", art. 31 - "Dreptul la informaţie" şi art. 53 "Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi".

    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că în cuprinsul textului de lege criticat sunt enumerate în mod limitativ categoriile de persoane care, după decesul persoanei condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice sau supuse din motive politice unor măsuri administrative abuzive în perioada 6 martie 1945 - 14 decembrie 1989, au dreptul de a solicita constatarea calităţii acesteia de luptător în rezistenţa anticomunistă. Procedând astfel, legiuitorul a acţionat în limitele competenţelor sale constituţionale, reglementarea aspectelor legate de recunoaşterea meritelor şi sacrificiilor persoanelor care au înfruntat regimul comunist fiind opţiunea sa exclusivă, atâta vreme cât nu nesocoteşte dispoziţiile constituţionale. Or, prevederile de lege ce formează obiect al excepţiei nu sunt de natură să încalce dreptul de acces liber la justiţie, dovadă în acest sens fiind însăşi promovarea acţiunii de faţă.

    Totodată, Curtea constată că dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 nu contravin nici principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, nefiind altceva decât o expresie a prevederilor art. 15 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora cetăţenii beneficiază de drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevăzute de acestea. De altfel, Curtea observă că autorul excepţiei tinde la o completare a textului de lege criticat în sensul introducerii, alături de persoanele deja menţionate, şi a altor categorii, care, ca urmare a relaţiilor afective deosebite, justifică un interes în acest sens. Or, art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 stabileşte că instanţa de contencios constituţional nu poate modifica sau completa prevederile de lege ce sunt supuse controlului său.

    În ceea ce priveşte critica prin raportare la dispoziţiile art. 31 şi 53 din Constituţie, Curtea constată că acestea nu au incidenţă în cauză.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.