Inapoi la Cautare

DECIZIE 106 /2021


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi a celor cuprinse în capitolul II din anexa nr. V şi în art. 17 alin. (3) din capitolul VIII din anexa nr. V la Legea-cadru nr. 153/2017


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 31.07.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (31.07.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

. Excepţia a fost ridicată de Daniel Riian Tămaş, Cristian Miron, Ioana Mariana Murariu, Ciprian Isaia Pop, Dorin Octavian Popa, Adina Mihaela Traica şi Maria Creţu într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ.

    8. Prin Decizia civilă nr. 637 din 9 mai 2019, pronunţată în Dosarul nr. 1.754/117/2018, Curtea de Apel Cluj - Secţia a III-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017
. Excepţia a fost ridicată de Olimpia Bărăian, Maria Adriana Mocanu, Firuţa Popon, Claudia Elisabeta Ungur şi Mircea Chioreanu într-o cauză având ca obiect un litigiu privind funcţionarii publici.

    9. Prin Încheierea din 25 mai 2019, pronunţată în Dosarul nr. 12.399/3/2018, Tribunalul Bucureşti - Secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017
. Excepţia a fost ridicată de Grigore Viorica într-o cauză având ca obiect un litigiu privind funcţionarii publici.

    10. Prin Sentinţa civilă nr. 903 din 11 martie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 5.084/2/2018, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal - Veche a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017
. Excepţia a fost ridicată de Nicolae Guzu, Zincuţa Maniu, Lucian Rotaru şi Dan Mircea Rusu într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ.

    11. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că prevederile art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017
 încalcă principiul previzibilităţii legii în virtutea căruia conţinutul normei juridice trebuie să fie clar şi precis, inteligibil pentru cei cărora norma li se adresează. Astfel, deficienţa textului art. 38 alin. (6)
 constă într-o neclaritate de concepere a normei prin omisiunea unei ipoteze nu doar posibile, ci existente practic, aceea că salariul de bază menţinut în prima etapă de aplicare a Legii-cadru nr. 153/2017
 şi plătit efectiv în decembrie 2017 era mai mare decât salariul de bază stabilit pentru anul 2022. Stabilirea prin alin. (6) al art. 38
 şi prin grilele din anexele la Legea-cadru nr. 153/2017 a unor plafoane ce vizează anul 2022, dar şi majorările salariale ce urmează a fi realizate etapizat în perioada 1 ianuarie 2018-2022 rămân complet fără efect, deoarece ab originem salariul de bază din decembrie 2017 (deci nemajorat) este superior plafonului din 2022. Ca efect al modului de concepere a textului legal, consecinţa aplicării lui în ipoteza în care se încadrează autorii excepţiei nu este aceea de creştere a salariului începând cu 1 ianuarie 2018, ci doar aceea de scădere şi, în viitor, foarte posibil, doar de stagnare. Or, în acord cu întregul sens al art. 38, textul din alin. (6)
 avea înţelesul că, începând cu 1 ianuarie 2018, trebuia să existe efectiv o majorare salarială cu 25% faţă de nivelul salariului de bază din decembrie 2017. În aceşti termeni, la data adoptării şi intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017
 nu exista posibilitatea înţelegerii şi prevederii consecinţei de diminuare a salariilor de bază. În acest fel, lipsa de predictibilitate şi previzibilitate a normei din art. 38 alin. (6)
 din legea de salarizare nu oferă garanţia necesară şi suficientă împotriva atingerilor arbitrare ale drepturilor salariale pe care puterea publică le poate aduce, ceea ce este contrar art. 1 alin. (5) din Constituţie
.

    12. De asemenea, se susţine încălcarea dispoziţiilor art. 16 din Constituţie
, în condiţiile în care dispoziţiile legale criticate au determinat în cazul autorilor excepţiei diminuarea salariilor începând cu luna ianuarie 2018, în timp ce alţi angajaţi s-au bucurat de creşteri salariale, fără să existe însă, din acest punct de vedere, nicio motivare obiectivă şi rezonabilă. Sunt invocate în acest sens aspecte din jurisprudenţa Curţii Constituţionale privind principiul egalităţii în drepturi, precum şi Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 24/2008
.

    13. Totodată, textul de lege criticat generează şi o restrângere a dreptului la muncă, într-un sens contrar art. 53 alin. (2) din Constituţie
, deoarece autoritatea legiuitoare nu a făcut referire la o situaţie economică defavorabilă sau de criză care să poată motiva modificarea salarială negativă. În contextul în care, conform conţinutului literal al art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017
, modificările salariale începute în 1 ianuarie 2018 şi apoi cele ce pot fi prevăzute pentru alţi salariaţi din sectorul bugetar presupun o creştere, apare ca fiind lipsită de sens modalitatea de aplicare a Legii-cadru nr. 153/2017
 în maniera care aduce diminuări salariale pentru acele categorii de salariaţi care aveau în decembrie 2017 un salariu de bază mai mare decât plafonul stabilit prin grile pentru anul 2022. Reducerea nu are nicidecum caracter temporar, ci ea constituie efectiv „înlocuirea“ salariului de bază avut în decembrie 2017 cu un salariu de bază mai mic, într-o manieră definitivă pentru viitor, nu doar până în 2022, ci, cel puţin ca ipoteză de acţiune în timp a legii, pe durată nedeterminată, fără a fi respectată condiţia proporţionalităţii. Prin efectele textelor normative criticate are loc o suprimare a dreptului la salariu, care este un drept fundamental, care se bucură, în egală măsură, de protecţia acordată dreptului la muncă, fiind o componentă a acestuia, dar şi de protecţia acordată dreptului de proprietate, întrucât reprezintă un „bun“ în sensul art. 1 din Primul Protocol
 la Convenţia
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.