Inapoi la Cautare

DECIZIE 101 /2001


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 15.07.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (15.07.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


având în vedere actele şi lucrările dosarului, retine următoarele:

    Prin Încheierea din 23 ianuarie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 8.736/CA/2000, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, excepţie ridicată de Societatea Comercială "N&G NINO TRANS" - S.A. din Timişoara.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arata ca dispoziţiile art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 contravin prevederilor art. 41 alin. (8) din Constituţie, deoarece sancţionarea pentru întârzierea varsarii impozitului la bugetul de stat, cu o majorare reprezentând o sumă egala cu suma datorată, nu se încadrează în nici una dintre categoriile de bunuri la care se referă art. 41 alin. (8) din Constituţie. Aceasta suma nu constituie penalităţi, pentru ca regimul acestora este stabilit periodic prin hotărâri ale Guvernului, iar la alin. (2) al art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 se prevede că "în cazul în care impozitul declarat nu s-a plătit la termen, se calculează majorări de întârziere, potrivit dispoziţiilor în materie". Suma la care se referă art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 nu constituie nici despăgubiri, deoarece despăgubirile se plătesc pe bază de tarif legal. În acelaşi timp societăţii sau vreunuia dintre prepuşii săi nu i se poate retine în sarcina comiterea vreunei infracţiuni sau contravenţii, astfel încât suma face parte din bunurile dobândite de un contribuabil din activitatea licita. Potrivit dispoziţiilor art. 41 alin. (7) din Constituţie, caracterul licit al dobândirii bunurilor se prezuma, iar averea dobandita licit nu poate fi confiscată.

    Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercială şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciază ca intemeiata excepţia de neconstituţionalitate, deoarece calcularea penalitatilor la valoarea impozitului perceput pentru veniturile persoanelor nerezidente nu poate fi inclusă în noţiunea de majorare de întârziere, de despăgubire sau de confiscare şi prin aceasta se încalcă dispoziţiile art. 41 din Constituţie. De altfel penalitatea în litigiu este reglementată identic cu măsura prevăzută la art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, dispoziţie legală deja declarata neconstitutionala de Curtea Constituţională.

    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arata ca, potrivit art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, penalitatea cu care se sancţionează "neretinerea la sursa a impozitului datorat şi/sau nevărsarea acestuia la bugetul de stat" nu are legătură cu prevederile art. 41 alin. (8) din Constituţie, potrivit cărora "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii", şi, pe cale de consecinţa, se apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată.

    Se considera ca în speta nu poate fi reţinută similitudinea faţă de dispoziţiile art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale - declarate ca neconstituţionale prin Decizia nr. 97 din 9 iulie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 4 august 1998 -, pe care autorul excepţiei le considera identice ca reglementare, deoarece textele respective nu permit o astfel de interpretare, fiind vorba de redactari diferite între care nu se poate face analogie. Astfel, în cap. III din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, art. 17 stabileşte contravenţiile şi sancţiunile corespunzătoare acestora. Art. 18 - declarat neconstitutional - adauga obligaţia plătitorilor de taxe, care au încălcat dispoziţiile fiscale, de a vărsa, pe lângă impozitele, taxele şi contribuţiile stabilite de organul de control, neachitate, o sumă egala cu diferenţele de impozite, taxe şi contribuţii stabilite de organul de control, iar în cazul în care contribuabilul a săvârşit o noua contravenţie în termen de un an, organul de control va dispune vărsarea, pe lângă diferenţele de impozite, taxe şi contribuţii stabilite potrivit legii, a unei sume egale cu dublul diferenţelor constatate. Situata în contextul sanctionarii contravenţionale a plătitorilor de taxe, care încalcă dispoziţiile fiscale - prevăzute la art. 17 -, măsura prevăzută la art. 18 ar echivala prin efecte cu o confiscare.

    În ceea ce priveşte măsura prevăzută la art. 6 alin. (3) din ordonanţa Guvernului nr. 83/1998, aceasta nu decurge din săvârşirea unei contravenţii, ci este o penalitate de întârziere care nu poate echivala prin efecte cu o confiscare.

    Se menţionează că în actualul sistem de penalităţi se sancţionează şi alte abateri de la respectarea prevederilor legale privind impozitele şi taxele, cum este, de exemplu, depunerea cu întârziere a declaraţiei de impozite şi taxe, sancţionată ca atare prin Ordonanţa Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de întocmire şi depunere a declaraţiilor de impozite şi taxe (art. 13), aprobată şi modificată prin Legea nr. 73/1998, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 78/1998, aprobată şi modificată prin Legea nr. 29/1999. Se mai arata ca prin art. 41 din Constituţie se consacra protecţia proprietăţii private dobândite licit, or, suma (impozitul datorat, la care se calculează penalitatea prevăzută la art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998) nu face parte din bunurile dobândite de un contribuabil din activităţi ilicite, atâta timp cat este rezultatul lipsirii bugetului de stat de impozitul datorat, potrivit legii, de nerezidenti, persoane fizice şi juridice, care realizează venituri din România.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi cele ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

    Curtea Constituţională constata ca este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998, dispoziţii potrivit cărora "Neretinerea la sursa a impozitului datorat conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi/sau nevărsarea acestuia la bugetul de stat se sancţionează cu o penalitate de 100% din impozitul ce trebuia reţinut şi/sau vărsat, care va avea regimul juridic şi procedura aplicabile acestui impozit."

    Autorul excepţiei susţine ca aceste texte de lege contravin dispoziţiilor art. 41 alin. (8) din Constituţie, text care prevede: "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii."
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.