Inapoi la Cautare

PR-LEGE 580 /2019


privind modificarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 18.08.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (18.08.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    EXPUNERE DE MOTIVE

    Dorinţa suverană a poporului român pentru reducerea numărului de parlamentari, exprimată în mod ferm prin votul majoritar la referendumul din 22 noiembrie 2009 a fost încă o dată nesocotită de clasa politică.

    Deşi confirmat de Curtea Constituţională prin hotărârea nr. 37/2009
, rezultatul a fost ignorat de Parlament ale cărui interese erau vizate în mod direct.

    Cu un maxim aberant de 588 de aleşi atins în legislatura 2012-2016, în general Parlamentul nu a depăşit 500 de parlamentari în ambele camere.

    Dezbaterile privind dimensiunea Parlamentului României au avut până în prezent o încărcătură, asumat politică, fără referiri la standardele teoretice şi comparative care să elimine extremele şi să asigure reprezentativitatea şi calitatea optimă activităţii parlamentare.

    Asumându-ne că norma de reprezentare trebuie să se încadreze între limite rezonabile am putea înclina să luăm în considerare atât media globală de 146.000 de locuitori per parlamentar oferită de Uniunea Interparlamentară, cât şi studiile lui Rein Taagepera şi să ne apropiem de un total de până la 300 de parlamentari ca rezultat al rădăcinii cubice calculat din numărul populaţiei reprezentate, conform studiilor sociologice şi statistice în general acceptate. Desigur propunerile lui Andrew Rehfeld, motivate de o interacţiune şi astfel de o reprezentare mult mai calificată, bazată pe o rată de reprezentare teritorială ideală estimată la 10.000 de cetăţeni, ar duce evident la o supradimensionare a legislativului cu un buget care ar contrabalansa negativ bunele sale intenţii.

    Alternând între asigurarea reprezentativităţii şi o dimensiune raţională a Parlamentului, s-a optat pentru redimensionarea legislativului la circa 300 de parlamentari prin consultarea populară din 2009. Participarea masivă la vot şi rezultatul covârşitor în favoarea propunerii de reducere a numărului de parlamentari a arătat că, de multe ori, suveranitatea poporului este încălcată de interesele politicienilor. Necesitatea unor schimbări constituţionale şi obligativitatea implicării altor organisme pentru aplicarea rezultatului a deschis larg calea sfidării de către parlamentari a hotărârii suverane a poporului, sfidare ca o exprimare a intereselor personale în desconsiderarea intereselor naţionale.

    Pentru evitarea dificultăţilor unor proceduri de revizuire Constituţională supunem atenţiei dumneavoastră demersul nostru de reducere a numărului de parlamentari la 302 printr-o Iniţiativă Legislativă Cetăţenească de amendare a actualei legi electorale nr. 208/2015.

    Calculele pentru prezenta „Iniţiativă Legislativă Cetăţenească“ au fost făcute pe baza ultimelor date publicate de Institutul Naţional de Statistică privind populaţia după domiciliu a României la 1 ianuarie 2019, an preelectoral. Pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate (circumscripţia nr. 43) au fost folosite datele guvernamentale furnizate de Ministerul Afacerilor Interne prin Direcţia Generală de Paşapoarte pentru românii posesori de paşapoarte „CRDS“, la 1 ianuarie 2019, pe aceleaşi norme de reprezentare, considerând că ceilalţi cetăţeni care şi-au păstrat domiciliul în ţară sunt reprezentanţi în cadrul circumscripţiilor electorale unde au domiciliul declarat.

    De asemenea au fost luate în considerare şi lucrările Comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării din cadrul Parlamentului. Rezultatele se regăsesc calculate în anexa la prezenta „Expunere de Motive“ având un număr de 110 senatori şi 192 deputaţi cu un total de 302 parlamentari pentru un număr de 43 de circumscripţii electorale, cu excepţia deputaţilor minorităţilor naţionale, altele decât maghiare, numiţi în afara procesului electoral.

    Menţionăm că numărul de parlamentari trebuie să fie recalculat de fiecare dată când sunt programate alegeri la termen pe baza datelor statistice ale numărului populaţiei, după domiciliu, din circumscripţiile electorale 1-42, date oferite de Institutul Naţional de Statistică şi similar Ministerului de Interne prin Direcţia Generală de Paşapoarte pentru cetăţenii posesori de paşapoarte „CRDS“ arondaţi circumscripţiei nr. 43, corespunzătoare datei de 1 ianuarie a anului preelectoral. De asemenea, menţionăm că numărul de 302 parlamentari este corelat cu datele de la 1 ianuarie 2019.

    Norma de reprezentare folosită pentru un deputat a fost de 125.000 de locuitori, iar pentru un senator de 225.000 de locuitori.

    În ce priveşte diferenţele dintre aplicarea directă a normei de reprezentativitate şi alocarea unui număr minim de parlamentari circumscripţiilor cu un număr mic de locuitori domiciliaţi, ţinem să semnalăm că în acest caz am optat pentru asigurarea unui număr funcţional de reprezentanţi, aşa cum s-a luat în considerare şi la reprezentarea cu 17 deputaţi a minorităţilor naţionale, permiţându-le astfel să se exprime în Parlamentul României, deşi nicio normă de reprezentare nu le-ar oferi acest prilej, cu excepţia aplicării corecte a drepturilor minorităţilor (nu neapărat naţionale), concept democratic modern pe care l-am luat în considerare în demersul nostru.

    Sperăm în acest mod că cele peste 100.000 de semnături în favoarea iniţiativei noastre să constituie un argument viabil pentru reconsiderarea voinţei poporului român şi a suveranităţii sale.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.