Inapoi la Cautare

AVIZ CONSULT. 1 /2012


privind propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 21.07.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (21.07.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Prin Adresa nr. 1/1.023/VZ din 5 iulie 2012, cele două Camere ale Parlamentului României au solicitat Curţii Constituţionale, în temeiul dispoziţiilor art. 95 şi art. 146 lit. h) din Constituţia României, ale art. 42 şi 43 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, precum şi ale art. 67 şi 68 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, ca, până pe data de 6 iulie 2012, ora 12, să emită avizul consultativ cu privire la propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu.

    Adresa a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 4.617 din 5 iulie 2012, formând obiectul Dosarului nr. 1.200H/2012, împreună cu următoarele documente:

    - propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, iniţiată de 154 de deputaţi şi senatori;

    - scrisoarea transmisă Preşedintelui României de către preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului la data de 4 iulie 2012, prin care i se aduce la cunoştinţă depunerea propunerii de suspendare din funcţie şi este înştiinţat asupra datei şedinţei comune a celor două Camere din 5 iulie 2012, ora 10, pe a cărei ordine de zi a fost înscrisă cererea de suspendare;

    - stenograma şedinţei comune a Camerei Deputaţilor şi a Senatului din data de 5 iulie 2012.

    Analizând cererile de intervenţie depuse la dosar, Curtea, deliberând, respinge cererile formulate.

    Examinând propunerea de suspendare a domnului Traian Băsescu din funcţia de Preşedinte al României, punctul de vedere comunicat de Preşedintele României şi celelalte documente menţionate mai sus, Curtea Constituţională constată următoarele:

    1. Textele din Constituţia României care, potrivit propunerii de suspendare din funcţie, au fost încălcate prin faptele grave săvârşite de Preşedintele României, domnul Traian Băsescu, sunt următoarele: art. 1 alin. (3), (4) şi (5) - Statul român; art. 8 - Pluralismul şi partidele politice; art. 16 - Egalitatea în drepturi; art. 21 - Accesul liber la justiţie; art. 23 alin. (3) - Libertatea individuală; art. 34 - Dreptul la ocrotirea sănătăţii; art. 47 alin. (2) - Nivelul de trai; art. 77 - Promulgarea legii; art. 80 - Rolul Preşedintelui; art. 82 alin. (2) - Validarea mandatului şi depunerea jurământului; art. 84 - Incompatibilităţi şi imunităţi; art. 102 - Rolul şi structura Guvernului; art. 134 alin. (2) - Atribuţiile Consiliului Superior al Magistraturii; art. 142 alin. (2) - Structura Curţii Constituţionale; art. 147 - Deciziile Curţii Constituţionale; art. 150 alin. (1) - Iniţiativa revizuirii Constituţiei.

    2. Art. 95 alin. (1) din Legea fundamentală prevede că Preşedintele României poate fi suspendat din funcţie "în cazul săvârşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei".

    Întrucât textul constituţional nu defineşte noţiunea de "fapte grave", pentru a statua dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru suspendarea din funcţie a Preşedintelui României, Curtea Constituţională, prin Avizul consultativ nr. 1 din 5 aprilie 2007 privind propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 258 din 18 aprilie 2007, a statuat că "Este evident că o faptă, adică o acţiune sau inacţiune, prin care se încalcă prevederile Constituţiei, este gravă prin raportare chiar la obiectul încălcării. În reglementarea procedurii de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, Constituţia nu se rezumă însă la acest înţeles căci, dacă ar fi aşa, expresia «fapte grave» nu ar avea sens. Analizând distincţia cuprinsă în textul citat şi luând în considerare faptul că Legea fundamentală este un act juridic normativ, Curtea Constituţională constată că nu orice faptă de încălcare a prevederilor Constituţiei poate justifica suspendarea din funcţie a Preşedintelui României, ci numai «fapte grave», cu înţelesul complex pe care această noţiune îl are în ştiinţa şi în practica dreptului. Din punct de vedere juridic, gravitatea unei fapte se apreciază în raport cu valoarea pe care o vatămă, precum şi cu urmările sale dăunătoare, produse sau potenţiale, cu mijloacele folosite, cu persoana autorului faptei şi, nu în ultimul rând, cu poziţia subiectivă a acestuia, cu scopul în care a săvârşit fapta. Aplicând aceste criterii la faptele de încălcare a ordinii juridice constituţionale la care se referă art. 95 alin. (1) din Legea fundamentală, Curtea reţine că pot fi considerate fapte grave de încălcare a prevederilor Constituţiei actele de decizie sau sustragerea de la îndeplinirea unor acte de decizie obligatorii, prin care Preşedintele României ar împiedica funcţionarea autorităţilor publice, ar suprima sau ar restrânge drepturile şi libertăţile cetăţenilor, ar tulbura ordinea constituţională ori ar urmări schimbarea ordinii constituţionale sau alte fapte de aceeaşi natură care ar avea sau ar putea avea efecte similare."

    3. Propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, este structurată în preambul şi în 7 capitole reprezentând motivele propunerii de suspendare, în care sunt prezentate mai multe încălcări sau categorii de încălcări ale prevederilor Constituţiei.

    3.1. În preambulul propunerii de suspendare din funcţie se susţine că, "începând cu 6 decembrie 2009, democraţia şi statul de drept au cunoscut un puternic proces de erodare, de substituire a instituţiilor statului de drept prevăzute de Constituţia României, ajungându-se ca voinţa şi acţiunea politică să fie concentrate în mod discreţionar şi neconstituţional în mâna unui singur om - Preşedintele ţării", care "a ajuns să dicteze puterii executive, puterii legislative şi celei judecătoreşti, ceea ce reprezintă un grav derapaj de la principiile fundamentale ale Constituţiei României".

    Totodată, se susţine că "în aceste condiţii, instituţiile statului democratic, aşa cum sunt ele definite în Constituţia României, în baza principiului separaţiei puterilor în stat, au fost puse în imposibilitatea practică de a mai funcţiona. Majoritatea deciziilor politice majore din ultimii 3 ani au fost luate în afara cadrului de funcţionare democratică a statului şi împotriva voinţei poporului. Se poate spune că spiritul Constituţiei şi principiile statului de drept au fost încălcate odată cu formarea Guvernului condus de Emil Boc. Acesta a fost învestit pe baza voturilor date de parlamentari aduşi de partea puterii prin practici legate de corupţia politică. De asemenea, încălcarea spiritului Constituţiei a continuat cu fiecare dintre legile cu impact major asupra societăţii româneşti, trecute prin Legislativ prin procedura angajării răspunderii Guvernului cu consecinţe catastrofale pentru societatea românească.

    Consecinţele acestor acte politice au fost nu doar deteriorarea funcţionării instituţiilor democrate ale statului, până la punerea sub semnul întrebării a existenţei statului de drept, dar şi deteriorarea gravă a nivelului de trai al populaţiei, extinderea sărăciei, falimentul a sute de mii de societăţi comerciale, erodarea gravă a capitalului românesc şi disoluţia clasei de mijloc.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.